måndag 24 april 2017

March for Science – för oberoende forskning och kritiskt tänkande

I lördags deltog jag i den partipolitiskt obundna manifestationen March for Science i Stockholm.

Syftet var att stå upp för vikten av vetenskap och att forskningsbaserad kunskap används i samhället. Tillsammans med ministern för högre utbildning och forskning, Helene Hellmark Knutsson, och en rad framstående forskare höll jag ett anförande på Medborgarplatsen.

Jag tog upp vetenskap och forskning i Stockholmsregionen. Vilket är ett av mina favoritämnen, då vi kan stoltsera med 17 universitet och högskolor – vår region är världens mest kunskapsintensiva utanför USA.

För övrigt ser jag det som angeläget att visa mitt stöd i frågan om vetenskapens ställning. För aldrig har väl vikten av vetenskap och icke alternativa fakta varit viktigare att stå upp för än i dessa dagar.

Aldrig tidigare har väl Stockholm behövt hylla ett öppet och demokratiskt samhälle så mycket som nu.

Den tolerans och den välvilja som vi tillsammans står för är inget att ta för givet.

En förutsättning för ett väl fungerande demokratiskt samhälle är att det finns en god mylla för oberoende forskning och kritiskt tänkande.

Ett samhälle där det går att föra öppna dialoger kring forskning.

Det är ett sådant Stockholm jag vill ha. Både i dag och i morgon.

Allt väl,
Chris